Accelerando%20VDV%20idee%201

Accelerando, stroomversnelling voor dirigenten is een kwaliteitsbevorderende inspiratiedag die de Vlaamse DirigentenVereniging organiseert. Accelerando staat open voor leden én niet-leden (leden genieten een exclusieve korting op de activiteiten). De Vlaamse DirigentenVereniging staat garant voor de kwaliteit van de aangeboden activiteiten en waakt ten allen tijde over het pedagogisch aspect.

AdobeStock_257397480.jpeg

Netwerking

Informele uitbreiding van je netwerk.

We voorzien een uitgebreid netwerkmoment waarop je nieuwe collega’s kan ontmoeten of kan bijpraten met collega’s die je al lange tijd niet meer gezien hebt.

We brengen je graag in contact met elkaar om zo de kennis en ervaring met elkaar te kunnen delen. Dit doen we uiteraard bij een drankje en een hapje.

AdobeStock_483959401.jpeg

Lezingen

Inspiratie voor elke dirigent

We laten experten vertellen over hun ervaringen en bevindingen. Nodigen onderzoekers uit die hun bevindingen met ons delen.

Op deze manier bieden we jou inspiratie aan om jezelf als dirigent verder te ontwikkelen en dagen we je uit om nieuwe technieken uit te proberen.

AdobeStock_272315695.jpeg

Workshops

Actief werken aan jezelf als dirigent

In de workshops gaan we actief aan de slag met relevante thema’s. We geven je tips en leren je hoe je deze kennis kan aanwenden tijdens je repetitiemomenten.

We bieden workshops aan voor zowel beginnende als gevorderde dirigenten, zodat iedereen op zijn niveau kan groeien en expertise kan opdoen.

Programma Accelerando 2023

9u30  Ontvangst met koffie en thee

10u00 Persoonlijk Leiderschap. Lezing door Kevin Houben en Kathelijn Daenen

Kevin Houben en Kathelijn Daenen geven je een korte inleiding over het gedachtengoed en het model van verbindend communiceren in combinatie met communicatie en repetitie technieken. Je krijgt inzicht hoe je kan leren kijken naar feiten en mogelijkheden en hoe je minder snel kan oordelen of reageren vanuit persoonlijke gevoelens. Zo kom je op een krachtige manier op voor je eigen standpunten en ga je diepgaander en meer verbindend om met een ander of een groep. Je bereikt hierdoor meer met minder inspanningen.

11u00 Keuzeprogramma deel 1

Kevin Houben-Photo-2-1200x1498

Persoonlijk Leiderschap

Kevin Houben en Kathelijn Daenen gaan aan de hand van eigen voorbeelden of casussen van de groep dieper in op de principes die zijn uitgelegd in de lezing. Hierin geven ze tools mee om je eigen leiderschap en communicatie verder te ontwikkelen.

decuyper_uitsnede scaled-e1602706474334

Musiceren is Topsport

Bert De Cuyper neemt je in deze sessie mee in het onderzoek naar de parallellen tussen topsport en musiceren/dirigeren. Op algemeen verzoek komt hij opnieuw langs op Accelerando om zijn verhaal over het onderzoek verder te vertellen.

13u00 Middagpauze met broodjesmaaltijd

14u00 Keuzeprogramma deel 2

th 12.jpeg

Uitdieping Slagtechniek

Verfijn je slagtechniek onder leiding van twee gelauwerde dirigenten. Deze sessie wordt zowel voor koor- als orkestdirectie voorzien.

Door de individuele aard van deze woekshop, is het aantal deelnemers beperkt.

1634033666763.jpeg

Podiumangst en stressbeheersing

Tille Van Gastel brengt je bij hoe je podiumangst en stress bij jezelf en je muzikanten kan vermijden en/of bestrijden. Ze vertaalt haar kennis speciaal  voor ons naar de dirigeerpraktijk.

16u00 Internationaal Netwerk

Bram Lamberts (Vlaamse DirigentenVereniging), Jan Wilson (International Coductors Guild)
en Claire Fox Hillard (International Coductors Guild)geven je inkijk in de plannen om een internationaal netwerk uit te bouwen
en welke voordelen dit jou kan bieden.

17u15 Netwerkmoment en receptie

18u30 Einde